- نظرات : بدون نظر - بازدید [ 1058 ] - دوشنبه, 13 مرداد 1399

بیماری آکنه روزاسه

بیماری آکنه روزاسه 5 out of 5 based on 1 ratings.
بیماری آکنه روزاسه

بیماری روزاسه (آکنه روزاسه) چیست و چرا ایجاد می شود؟

بیماری آکنه روزاسه نوعی بیماری التهابی پوست است که در بزرگسالان ایجاد شده و با قرمزی قسمت مرکزی صورت و ایجاد جوش های چرکی مشخص می شود. بیشترین شیوع بیماری در دهه های سوم چهارم زندگی است.

دانشمندان عوامل مختلفی را در ایجاد این بیماری دخیل دانسته اند، اما به طور قطع نمی توان علت مشخصی را برای آن مطرح کرد. به عنوان مثال وجود نوعی مایت (نوعی حشره ریز) را با ایجاد بیماری مرتبط می دانند.

بیماری روزاسه چه علائمی دارد؟

در مراحل اولیه، بیمار به راحتی دچار قرمزی قسمت وسط صورت می شود. به عنوان مثال تماس با گرما یا نور خوشید و یا حتی خوردن غذاهای گرم می تواند سبب قرمزی پوست صورت و گرفتگی شود. بعد از مدتی این قرمزی به صورت ثابت باقی می ماند و رگ های ریز و برجسته را روی قسمت وسط صورت دیده میشود.

با گذشت زمان ممکن است جوش های چرکی نیز روی صورت ایجاد شوند. نیمی از بیماران دچار درگیری چشم نیز هستند. این درگیری می تواند به صورت احساس خشکی، اشکریزش، درد یا تاری دید باشد.

بیماری روزاسه چگونه درمان می شود؟

بیماری روزاسه درمانی طولانی مدت و دشوار دارد. درمان این بیماری به صورت های زیر انجام می شود:

1. بیمار باید از عواملی که سبب تحریک و قرمزی صورت می شوند، پرهیز کند. به عنوان مثال با گرمای بیش از حد تماس نداشته باشد و از ضدآفتاب مناسب استفاده کند.

2. می توان برای درمان جوش های صورت از داروهای موضعی استفاده کرد. یکی از این داروهای موضعی ژل مترونیدازول است که باید با نظر پزشک استفاده شود. محلول های کلیندامایسین و اریترومایسین نیز می توانند در درمان بیماری موثر باشند.

3. درمان های خوراکی شامل استفاده از آنتی بیوتیک هایی است که باید با نظر پزشک مصرف شوند. از جمله این آنتی بیوتیک ها می توان به داکسی سیکلین، مینوسیکلین و تتراسیکلین اشاره کرد.

4. در موارد خاص برای برطرف کردن قرمزی و عروق متسع پوستی می توان از انواع خاص لیزرها استفاده کرد.

کلینیک تخصصی پوست، مو و لیزر ایرانیان قم