- نظرات : بدون نظر - بازدید [ 1656 ] - دوشنبه, 1 دی 1399

پسوریازیس یا صدفک چه بیماری است؟

پسوریازیس یا صدفک چه بیماری است؟ 5 out of 5 based on 1 ratings.
پسوریازیس یا صدفک چه بیماری است؟

پسوریازیس بیماری پوستی شایع و مزمن با بثورات پوسته دار است که در تمام سنین مشاهده می شود. شیوع این بیماری در حدود 2 ٪ از کل جمعیت می باشد. زمینه این بیماری ژنتیکی است بنابراین در خانواده، نسل اندر نسل منتقل می شود. همچنین در پسوریازیس بسیاری از عوامل محیطی نیز موثر هستند. این بیماری مسری نیست و به دلیل آلرژی ایجاد نمی شود.

شایع ترین سنین برای بروز اولیه پسوریازیس در نوجوانانی و در اواخر دهه پنجم زندگی است. این بیماری پوستی در بین زنان و مردان به طور مساوی مشاهده می شود، هر چند در کودکان، در دختران بیشتر از پسران دیده می شود. بیماری پسوریازیس اغلب اوقات خفیف است به طوری که بیمار به سختی متوجه ابتلا خود به بیماری می شود ، اما گاهی این بیماری می تواند چنان شدید باشد که بیمار باید برای درمان در بیمارستان بستری شود.

بیماری پسوریازیس ممکن است خارش دار باشد. حدود 5 ٪ از افراد مبتلا به پسوریازیس به درد مفاصل (ورم مفاصل پسوریاتیک) مبتلا می شوند که ممکن است یک یا چند مفصل را درگیر کند. در این حالت بیماری پسوریازیس می تواند بسیار ناتوان کننده باشند.

علائم بیماری پسوریازیس چیست؟
مشخصه بیماری پسوریازیس ضایعات پوستی به رنگ قرمز است که توسط پوسته های فلس مانند پوشیده شده و لبه ضایعات به خوبی مشخص می باشد. این ضایعات اغلب به صورت متقارن در هر دو طرف بدن قرار دارند. پوسته ها معمولاً سفید نقره ای هستند ولی در مناطقی از بدن مانند زیربغل یا در مصرف مرتب مرطوب کننده توسط بیمار این پوسته ها وجود ندارد و ضایعات به احتمال زیاد صاف و براق هستند.

پسوریازیس معمولا بسیار خفیف است و باعث ضایعاتی در ناحیه آرنج و زانو یا حالت پوسته پوسته شدن در پوست سر می شود. با این حال، این بیماری می تواند هر منطقه از پوست را درگیر کند یا بسیار شدید باشد.

علت بیماری پسوریازیس چیست؟
اینکه دقیقاً چه چیزی موجب بیماری پوستی پسوریازیس می شود به طور کامل کشف نشده است، اما بسیاری از تحقیقات در این زمینه در حال انجام است. چیزی که مشخص است این است که سیستم ایمنی بدن در این بیماری درگیر بوده و به نظر می رسد فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی باعث ایجاد التهاب می شود. التهاب منجر به ایجاد بسیاری از اثرات روی پوست، از جمله رشد عروق خونی اضافی در داخل پوست (که باعث ایجاد رنگ قرمز می شود) و تکثیر بیش از حد سلول های پوست (که باعث ایجاد پوسته پوسته شدن می شود) میگردد.

اثر ژنتیک
مانند بسیاری از بیماری ها، بیماری پسوریازیس از صفات ارثی متاثر است. در حدود 50 ٪ از افراد مبتلا به پسوریازیس دیگر اعضای خانواده نیز مبتلا هستند. در بیماران با سابقه خانوادگی پسوریازیس بیماری معمولاً زودتر شروع می شود.

استرس
استرس جسمی و روحی ممکن است باعث تشدید پسوریازیس شود بنابراین باید این بیماران از شرایط استرس زا اجتناب کنند.

عفونت
عفونت ممکن است باعث عود پسوریازیس شود. گاهی اوقات، درمان عفونت ممکن است باعث پاک شدن یا بهبود پسوریازیس شود.

جراحت و ضربه
پسوریازیس ممکن است در تمام مناطق آسیب های فیزیکی (مثل ضربه) و شیمیایی ، عفونت و التهاب ایجاد شود (پدیده کوبنر).

هورمون ها
رابطه هورمون ها با پسوریازیس دقیقاً مشخص نیست. حوالی سن بلوغ زمان شایع برای شروع بیماری پسوریازیس است. بارداری نیز ممکن است باعث شدت یافتن پسوریازیس یا بهبود آن شود. بیماری پسوریازیس مادر بر جنین تأثیری ندارد.

کلینیک تخصصی پوست، مو و زیبایی ایرانیان قم